Van N2-A2 naar Tunnel, Groene Loper en Vrijheidspark

In 1959 werd de tot dan toe rustige Wittevrouwenweg langs de oostzijde van het plein omgebouwd tot de ongelukkige N2-traverse als autoweg met 2x2 rijstroken met gelijkvloerse kruisingen. Gevolg was dat al het verkeer door Maastricht moest rijden over deze N2 en dit veroorzaakte jarenlang omgevingsoverlast in Maastricht-Oost. 

Bovendien stonden er vaak files op dit traject en waren er geregeld onveilige verkeerssituaties. Rijkswaterstaat zocht reeds begin jaren tachtig naar een mogelijke oplossing voor dit probleem. Een plan om de N2 verdiept aan te leggen werd echter nooit uitgevoerd om financiële redenen.

In 2004 startte men met het plan om de N2 in Maastricht om te bouwen tot een autosnelweg, die deels zou worden ondertunneld over een lengte van 2,3km. Er werden vier tunnelbuizen op elkaar gestapeld (twee boven en twee onder) met elk twee rijstroken. De bovenste tunnelbuizen zijn voor het plaatselijk verkeer (N2) en de onderste tunnelbuizen voor het doorgaand verkeer (A2). Bij de eerste plannen voor de ondertunneling bleek dat een groot aantal flats langs het N2-tracé gesloopt moesten worden, waarbij ook korte tijd sprake was van sloop van de Gemeenteflat, wat bij tegenstanders leidde tot actie om aan het gebouw de rijksmonumentenstatus te laten toekennen. Uiteindelijk bleek het mogelijk (door de bouw van een dubbellaagse tunnel) alle bebouwing rondom het plein te handhaven.

Door de ondertunneling kwam een einde aan de ligging van het Koningsplein-Oranjeplein direct langs de internationale autoweg Amsterdam-Genua.

In maart 2007 werden vijf marktpartijen geselecteerd voor uitvoering van het plan, waarvan er in september 2007 nog drie over waren. In juni 2009 werd een keuze gemaakt uit de drie resterende combinaties, waarbij de bouwcombinatie Avenue2, een samenwerking van Structon en Ballast Nedam, als winnaar uit de bus kwam met hun plan "De Groene Loper". 

Tijdens de bouw van de tunnel was parallel aan de tunnel een tijdelijke versmalde omleiding aangelegd met in totaal vier rijstroken. Er waren drie tijdelijke bruggen voor voetgangers en fietsers geplaatst over de bouwplaats. De bouw van de tunnel duurde vijf jaar en de kosten bedroegen 850 miljoen euro.

Vanaf 2017 werd bovenop de tunnel en op het voormalige tijdelijke tracé gestart met de aanleg van een parklaan Groene Loper. Deze werd ontworpen door West 8 Design & Landscape Architecture Het werd een tweestrooksweg met gescheiden rijbanen en een fiets- en voetpad in de brede, parkachtige middenberm. Op het traject zijn meer dan tweeduizend lindebomen geplaatst. De parklaan is uitsluitend bedoeld voor plaatselijk verkeer.Het Vrijheidspark werd als onderdeel van de Groene Loper door de Gemeente Maastricht opnieuw ingericht.

Op donderdag 29 maart 2018 bezocht koning Willem-Alexander zijn eigen A2-tunnel en het gebied dat bovengronds was vrijgekomen: de Groene Loper.

Ter gelegenheid hiervan onthulde hij op de rotonde bij de Scharnerweg het beeld 'De nieuwe engel van Maastricht'. Het beeld staat symbool voor de verbinding van de wijken, welke eerst werden gescheiden door de A2 die midden door de stad liep. Het beeld is gemaakt door kunstenaar Wil van der Laan. 

  • 1970: Oranjeplein, noorden. Vanaf Nassaulaan met Koningsplein (wijk 40). Kruispunt Scharnerweg.

  • De tunnel is op 16 december 2016 in gebruik genomen.